Senaste två löppassen

0kommentarer

 
Lite kort om mina två senast sprugna pass.
 
I fredags sprang jag intervaller nere på Sannerudsvallen, 400-meters rundbana.
 
Det var lite fräckt. ;-)
Första gången jag tränade på bana.
Alldeles ensam på stället var jag, bortsett från vaktisarna då förstås :-)
 
Jag satt i torsdags och surfade runt på nätet för att hitta nå't nytt intervall-träningsupplägg och fann då detta;
4*4*40.
 
Alltså 4st set med 4 st 40s intervaller (40s arb och 40s vila) med 80s vila mellan set'en.
 
Det kändes kalas och jag är nöjd med passet!
 
Perfekt är det ju oxå att det är nästan exakt 2km ner till Sannerudsvallen.
Perfekt uppvärmnings- och nedvarvningssträcka. :-)
 
Dagen till ära hade jag mina 'snabba' skor på fötterna; Kinavara'n.
*kalajs*
 
Tempot på intervallerna var lite olika men höll sig hyfsat jämnt kring 4min-gränsen i alla fall.
Den långsammaste intervallen sprang jag på 4m20s-tempo och den snabbaset (den allra sista) sprang jag på 3m36s-tempo.
 
Tanken är att intervallerna i detta upplägg ska springas i ett tempo som motsvarar 'måltempot' inför tävling.
Det ska vara ett relativt 'snabbt' tempo, men man bör orka hålla det i 5km.
Nu är ju inte jag riktigt där, kring 4m-tempo- än!
Men det är ju en målbild!
 
 
Dagens pass avverkades uppe på Höjda.
 
Backträning var det i dag.
Jag sprang 5'an och använde två av spårets backar till att köra lite xtra backträning.
 
Jag körde 4st intervaller i 'slalaombacken'.
(Alltså inte i den riktiga slalombacken utan i spårets backe som löper parallellt med den.)
Stigningen där är 15m (!) på en sträcka som är 160m- väldigt brant alltså.
Tempot ska vi inte tala om, det viktigaste här är tekninken.
 
Nästa backe körde jag 5st intervaller i.
Jag startade en bit innan backen och sprang i ett mycket högre tempo än ide tidigare intervallerna.
Stigningen här är 'bara' 1m på ca 50-60m så skillnaden i motlut mellan de två backarna är rätt rejäl.
 
Jag är nöjd med dagens pass och framför allt så är jag nöjd med att jag i nte kände mig totalt slutkörd efteråt!!
 
/Linda

Kommentera

Publiceras ej