Appropå vargen...

2kommentarer

Jag stod och pratade med min granne i går och vi funderade på hur vi skulle reagera i fall vi nu möter vargen när vi är ute (hon har oxå en hund).

Jag sa att även om jag älskar min lilla vovve otroligt mycket så hoppas jag ju att jag har sån sinnesnärvaro att jag sätter Inez i säkerhet först.
I fall jag skulle hamna i en sådan situation att jag måste välja den ena eller den andra vill säga...

I dag var jag, Inez, D ocg båda vovvarna på promenad.
När vi var nära hemmet, på en cykelväg, i en liten "skogsdunge" så tänkte jag att nu kan Izor oxå få springa lös en liten stund och härja av sig.

Han springer in i skogen vid sidan av där vi går, jag ser Ambra komma ut ur buskarna en bit framför oss och så plötsligt tycker jag mig höra ett mkt dovt "morrande" bland buskarna- där Izor sprang in!!!
Vargen!!!, tänkte jag..

Vet ni vad jag gör?!

Släpper vagnen, där Inez sitter (utan att slå på bromsen), rusar snabbare än blixten i n i buskarna, lyfter upp Izor i famnen och springer tillbaka ut på gångvägen...

Tänk nu om det faktiskt hade varit en varg som stod där inne och morrade på Izor..
Vad tror ni den hade gjort om jag klampade in där och lyfter iväg "hans/hennes byte"????

Hade den slaktat oss alla tre; mig, Inez och Izor????

Så mycket för den sinnesnärvaron... :/

/Linda

2 kommentarer

Tobbe

25 Sep 2011 23:48

Faktum är att du nog prioriterade rätt. För vargen är helt ofarlig för människor eftersom den är rädd för människor. Däremot ser den hunden som en konkurent eftersom den avger liknande doft som en varg. Så för hundarnas skull bör du kanske inte släppa dom lösa där det kan finnas varg



Tror du har lyssnat för mycket på gamla jägare och deras skrönor. Ser man på forskning då visar den att vargen är inget hot mot oss människor.

Linda

26 Sep 2011 12:35

Kanske är det som du säger, men ändå... Tänk att man inte kan styra över hur man reagerar. Det var ju helt och hållet min instinkt som styrdemig de där sekundedrna..

Å självklart har jag inte hundarna lösa i det området nu på länge!!

Jag åker flera mil åt andra håll i stället, för att få njuta av våra promenade!!!

Kommentera

Publiceras ej